• Poštovani posjetitelju, za korištenje svih mogućnosti koje Poljoprivredni Forum omogućuje, predlažemo ti da se registriraš. Besplatno je i tvoja privatnost je potpuno zaštićena. Registracija ti omogućuje pristup svim kategorijama i temama, mogućnost pristupa privicima u postovima (slike, video, tutorijali, uputstva itd), pristup malom oglasniku, direktnu komunikaciju s članovima putem privatnih poruka, automatsko praćenje tema od interesa i još mnogo toga. Veselimo se tvojoj prijavi! ❤️

Elektroinstalacije IMT 539

Tu od
25 Lip 2014
Poruka
3,422
Ako napraviš kako spada i ta instalacija gotova valja. Po meni su bužiri OK. Natezao sam ih kao manijak dok nisam provukao kroz bloatobrane jer su puni zemlje i nije niti jedan popustio. E sad, caka je ta što malo tko zna da je to ubiti termobužir i da ga je kad utvrdiš gdje šta ide najbolje stisnuti i nema majci. Ono kad se ostavi onako labavo, onda kad pukne se voza okolo, pa otpada i tako, a kad se stisne i ako pukne neće daleko. Al sve je to potrošni materijal, naravno. Za te pare i malo posla, da dura 5 - 10 godina ja sam super zadovoljan.

Kod mene je instalacija bila... Ajme meni. Sve sam isjekao i bacio van i onda prema dužini kablova na novoj instalaciji zaključivao gdje što treba ići. Dakle tudum za struju je na temelju dužine žica sam spojio sve kako spada. Moram priznati da baš nije lako ako ništa ne znaš, schema dosta pomogne, ali je uglavnom sve samo sebe objašnjava. Ako si ikada išta drljao oko struje, nemaš problema, snaći ćeš se.

Ima relej žmigavaca xD

A klik alnaser kaže kada nema dobar kontakt na četkicama, a vrti u prazno kada ne uzubi dobro, odnosno bendix ili prerano ili prekasno zavrti pa se zupčanik odbije od zamajca i vrti u prazno, dakle ne uzubi kako treba.
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
A klik alnaser kaže kada nema dobar kontakt na četkicama,
A možda i slab spoj na prljavim klemama akumulatora, ili labavi spoj na glavnom osiguraču, ili
a vrti u prazno kada ne uzubi dobro,
Zupčanik anlasera uvijek uzubi dobro - dok postoje uvjeti za to unutar anlasera!
odnosno bendix ili prerano ili prekasno zavrti pa se zupčanik odbije od zamajca i vrti u prazno, dakle ne uzubi kako treba.
Zupčanik se nikada ne bude zavrtio prerano, ako postoje uvjeti za to - unutar anlasera! Prije svega da je anlaser čist i koliko toliko podmazan, da mehanički dijelovi koji hodaju - mogu hodati. Ne smije biti "pasta" od masti i prašine na kliznim dijelovima rotora, koja stvara toliki otpor da se prije stlači kontra opruga za povrat i uključi prekidač za vrtnju.
Kao drugo da je anlaser pravilno podešen i ugrađen, da 100% odgovara mjestu ugradnje. Razmak između zupčanika anlasera i zupčanika zamašnjaka motora mora biti u granicama koje su projektirane.

Zupčanik se ne može zavrtjeti "prekasno", takvo razmišljanje ja ne razumijem.

Zupčanik anlasera bi se eventualno mogao "odbiti" od zamašnjaka, ali samo ako su na zamašnjaku zubi "naštahani / ratučeni", ako su pojedeni, ili ako je anlaser krivo podešen kod ugradnje, odnosno nema dobar zupčanik u anlaseru.

Zupčanik anlasera se može teoretski zavrtjeti u prazno i ako je recimo puknuta, ili preslaba ili prekratka povratna opruga u anlaseru.

Postoji i mogućnost da za vrijeme startovanja zupčanik anlasera bude izbačen iz zupčanika zamašnjaka, a tada je moguće da dolazi do prevelikog pada napona na akumulatorima iz nekih razloga, kao:
- stari akumulatori bitno smanjenog kapaciteta,
- pad kapaciteta akumulatora radi velike hladnoće,
- otežano starovanje radi velike hladnoče i jako zgusnutog maziva ili "paste od blata i maziva",
- itd.

Ako je anlaser dobro "servisiran i složen" i ako je zupčanik na zamašnjaku ispravan, nikada se ne bude dogodilo da bi anlaser vrtio na prazno.

lp,
 
Tu od
25 Lip 2014
Poruka
3,422
Hvala na strucnom pojasnjenju kolega. :icon_thumright:

Znaci ne moze se dogoditi da alnaser ne uzubi? Ali se moze dogoditi da alnaser ne uzubi?

Sve radi, kada sve radi u povoljnim uvjetima.
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
Ako treba još nešto od napisanoga detaljnije pojasniti samo ti reci, budem probao.
Lp
 

brgud

Iskusan lik
Tu od
4 Lis 2013
Poruka
5,533
Imao sam slučaj da je elektropokretač vrtio na prazno ( ali ne zbog samog ili neispravog elektropokretača), nego o istrošenosti zubaca na zamajcu. Radilo se o Zastavi 650AD (kamion).
 

reCenter

Član
Tu od
2 Srp 2011
Poruka
117
Pokušavam razumjeti ... pretpostavljam, što se tiče vrtnje u prazno, da je lakši kvar ako su zubi na elektropokretaču potrošeni ili ih je neodgovrajući broj ili nešto s tim u vezi, nego li zamjena istrošenog zupčanika na samom zamajcu?
 

sosta

Član
Tu od
2 Lip 2014
Poruka
205
Sam zamajac nije skup, mislim da je nekih 200-ak kuna, jedino što trebaš raskopati traktor da bi ga zamijenio. I navodno su ovi novi dosta lošiji od originalnih zbog različite vrste materijala.
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
reCenter
Kod pojedine vrtnje anlasera "u prazno" čak mogu biti ispravni svi zubi i na anlaseru i na zamašnjaku motora, jer ne dogodi se puni hod i uzubljivanje, ali ipak dođe do aktivacije prekidača na automatu i pokrene se vrtnja rotora. (Ima puno vrsta anlasera i puno mogućnosti da se neki vrag dogodi.) Spomenuo sam "blato" i neke druge uzroke koji kumuju takvim situacijama.
Iskreno, kroz cijeli radni vijek susreo sam se sa samo par komada anlasera na kojima su "svi zubi zupčanika bili potrošeni", nije to baš česta pojava, zaista je dosta teško ostvariti u praksi "uvjete za to". Možda recimo par pokušaja paljenja s anlaserom dok motor već radi. Prije uvijek nastrada "kuplung od zupčanika anlasera" ma kakve god izvedbe on bio.

Bilo je osamdesetih godina nešto više slučajeva sa starim TAM-ovima, FAP-ovima, nego je to danas sa modernim vozilima, da su znali stradati samo dijelovi vijenca zamašnjaka, "na dijelu gdje je motor najradije stao i pokretao se od nule", zona od kojih desetak, petnaestak zuba na zamašnjaku.

Točno je da je puno jeftinije i lakše zamijeniti zupčanik od anlasera, nego zamašnjak motora ili samo "vijenac sa zubima" na zamašnjaku motora.
 

reCenter

Član
Tu od
2 Srp 2011
Poruka
117
A ok.
A šta bi bilo kad se čuje samo klik, dakle kad na automatu anlasera kratko spojim mali i gornji veliki vijak na automatu anlasera? Obzirom da mi je instalacija u banani pa palim direktno. Anlaser je orig. na imt 539, bar mislim da je.
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
A ok.
A šta bi bilo kad se čuje samo klik, dakle kad na automatu anlasera kratko spojim mali i gornji veliki vijak na automatu anlasera? Obzirom da mi je instalacija u banani pa palim direktno. Anlaser je orig. na imt 539, bar mislim da je.
Mali vijak ima oznaku 50, (može biti i 50a) a gornji veliki vijak ima oznaku 30, taj je direktni plus akumulatora.

Ako njih dva spojiš napravio si isto što napravi ISPRAVNA INSTALACIJA I BRAVA ZA PALJENJE, ništa posebno štetno, samo direktno.
Dakle trebalo bi se dogoditi da špula automata povuče kotvu, pritom se uzubi zupčanik anlasera u zupčanik zamašnjaka motora i spoji se "el.motor" anlasera na plus akumulatora da počne vrtnja i paljenje motora. Ako ti dobivaš samo KLIK, može biti da su dotrajali i izgorjeli DEBELI kontakti prekidača u automatu (30 i 30a), ili da je između njih fina prašina i blato kao izolator. Ili ti se raspala "mehanika anlasera" koja tu sudjeluje i ne dogodi ti se puni hod pa se ne spoje kontakti, jebiga nisam vidovit da vidim u tvoj anlaser :icon_e_wink:. Malo šale

Da su ti "otišle" četkice imao bi slabi "klik" ali o tome ako bude trebalo više nekom drugom prigodom. :icon_e_wink:
 

reCenter

Član
Tu od
2 Srp 2011
Poruka
117
A trebat će :)

Kako mi taj glavni osigurač iskače za svaku prigodu, bilo da palim traktor, bilo da samo dodam žmigavac ... načuh da bi moglo biti do kontakt brave?
Kupio bravu, 30 kn neka Poljska u Sekri, no prije nego montiram da pitam, na ovoj staroj koje je još gore, na oznakama 30,a ima ih dvije, je samo s jedne strane žica, druga je prazna, to može ostati? Isto tako na 57 nemam ništa, ali s druge strane na 58 imam dvije žice u istoj klemi?

Ne znam hoću uspjeti staviti sliku:
http://uploadslika.eu/image/4EJGe
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
Pokazuješ kvalitetnu bravu na fotografiji, sumnjam da je ta kontakt brava uzrok pregorjevanja glavnog osigurača. Pazi, ja pod glavnim osiguračem podrazumijevam onaj od 25 A. Mora biti nekakv vraški jaki razlog da taj osigurač uporno pregori.
Probaj suziti potragu:
- Odvoji žice s 15 i 54, pa onda probaj "šmelcati" s njima po šarafu 30, moralo bi se vidjeti koji je "u šlusu".
- Dok ustanoviš, kreni za žicom i vidi kako se dalje dijeli, na koja trošila.
- Gdje nađeš naredno "spojno mjesto" rastavi ga i ponovo probaj žicu po žicu, da opet da nađeš koja je ta koja šlusira. SAMO NEMOJ PRITOM ZAPALITI INSTALACIJU.

Svejedno je na toj bravi na koji kontakt 30 su spojene žice jer je brava "u nutra" zbrikana između šarafa s tom oznakom.

Evo da nešto i sam naučiš: napravi ispitivanje pa uključi kontakt bravu s ključem u položaj 1 i provjeri da li dobivaš struju na šarafe 57 i 58.
Iza toga okreni ključ na položaj 2. Provjeri ponovo koji od šarafa 57 i 58 sada daje izlaz struji.
Namjerno ti ne želim napisati nego te natjerati da sam skužiš koja je oznaka za stalnu poziciju, a koja samo za poziciju u položaju ključa broj 1. Malo naš doprinos za tvoje cjeloživotno obrazovanje - nemoj se sad naljutiti.
 

rudamaca

Aktivni član
Tu od
6 Ruj 2007
Poruka
487
Ja sam imal slučaj da je ključ dolazil na plus . Kad je umjesto žniranca za cipele dobil privjesak sa lančićem bilo je svega.
 

plus

Iskusan lik
Tu od
7 Sij 2016
Poruka
5,703
Ništa neobično ili nepoznato da se na staroj izraubanoj bravi na ključu pojavi napon.
Pukne unutar nje jedan izolator i to je to. Samo sve dotle dok je sam ključ u kontakt bravi, te nema dodira prema masi, nema nikakvog kratkog spoja i pregorjevanja osigurača. To što ljudi vezuju ključeve s lancima je dosta česta ali zato i rizična pojava. Tada je treba hitno zamijeniti takvu bravu, iako ponavljam ako nema ključ dodira s masom brava bi i dalje normalno služila.
 

reCenter

Član
Tu od
2 Srp 2011
Poruka
117
Pokazuješ kvalitetnu bravu na fotografiji, sumnjam da je ta kontakt brava uzrok pregorjevanja glavnog osigurača. Pazi, ja pod glavnim osiguračem podrazumijevam onaj od 25 A. Mora biti nekakv vraški jaki razlog da taj osigurač uporno pregori.
Probaj suziti potragu:
- Odvoji žice s 15 i 54, pa onda probaj "šmelcati" s njima po šarafu 30, moralo bi se vidjeti koji je "u šlusu".
- Dok ustanoviš, kreni za žicom i vidi kako se dalje dijeli, na koja trošila.
- Gdje nađeš naredno "spojno mjesto" rastavi ga i ponovo probaj žicu po žicu, da opet da nađeš koja je ta koja šlusira. SAMO NEMOJ PRITOM ZAPALITI INSTALACIJU.

Svejedno je na toj bravi na koji kontakt 30 su spojene žice jer je brava "u nutra" zbrikana između šarafa s tom oznakom.

Evo da nešto i sam naučiš: napravi ispitivanje pa uključi kontakt bravu s ključem u položaj 1 i provjeri da li dobivaš struju na šarafe 57 i 58.
Iza toga okreni ključ na položaj 2. Provjeri ponovo koji od šarafa 57 i 58 sada daje izlaz struji.
Namjerno ti ne želim napisati nego te natjerati da sam skužiš koja je oznaka za stalnu poziciju, a koja samo za poziciju u položaju ključa broj 1. Malo naš doprinos za tvoje cjeloživotno obrazovanje - nemoj se sad naljutiti.

Ma ne ljutim se, samo to je za mene viša matematika, tražit ću ipak nekog da to sredi.
Btw. glavni je osigurač onaj prvi, da od 25A, i da nekad izgori već kod palenja, a nekad korisitim i grijač i ne izgori i uredno upali, no nekad i u vožnji izgori, primjerici upalim žmigavac. Ma treba cijelu instalaciju iznova.
 

jlukaci7

Iskusan lik
Tu od
1 Velj 2012
Poruka
2,531
A još da je ferđo dobil jedno dobro kupanje od masnoće da se ne zapali,ili je ovakav da ne zahrđa:icon_scratch::(wasntme):
 

Pjero

Dobro znana faca
Tu od
22 Stu 2010
Poruka
2,298
Ako ga okupam, pušta ulje na sve strane.
Tako da to djeluje kao aksorbens.
 

sproject

Član
Tu od
25 Sij 2019
Poruka
47
Pozdrav,
Jel ima netko elektro instalacijsku šemu za IMT 539 da ju uplouda na ovaj forum ili da postavi link ?
Orginalne šeme šta sam našao na netu su nečitljive zbog lošeg skema...
Hvala unaprijed!
 

Najnoviji postovi

Na vrh