Doktore jel bi htio ovo iznad malo pojasniti? Zar nije sequestren dovoljno samo inkorporirati u tlo? Kod nas na obroncima Medvednice imamo veliki problem s alkalnim tlom. pH je često iznad 8. To tlo se naziva lapor i nastao je mješanjem gline i vapnenca. Imamo puno kalcija u tlu, a on blokira usvajanje željeza.Da vidiš kako su nam vinogradi žuti, o voćkama da i ne govorim. :roll: Ovo o sequestrenu me jako zabrinulo jer dodajem ga poprilično, a kako si rekao nije baš jeftin. Do sad sam ga uvijek ufrezao, ali nisam znao da moram prije kiše. Pa zar sam zaista bacio uzalud stotine kuna? Ima li neka povoljnija alternativa sequestrenu? Što napraviti kod već posađene kulture, a što se može napraviti prije sadnje za popravljanje pH (možda zelena galica), a da ne postane ekonomski neisplativo? Znam za kiseli treset, koliko bi trebalo njega ići na hektar da spustim ph sa recimo 8 na 6.5 za uzgoj npr. jabuka ili breskvi? Što saditi na takvim tlu bez spuštanja pH.
Oprosti što te gnjavim s tolikim pitanjima.
Željno čekam tvoj odgovor
artyman:
Evo odgovora (jučer više nisam stigao, bijah preumoran).
Problem karbonatnih tala je gotovo neriješiv, pogotovo na velikim površinama (upravo je doktorat rađen na karbonatnim tlima Plešivice) jer zahtjeva vrlo velika ulaganja, a povećanje dobiti je vrlo malo.
Što se može napraviti?
Prije svega popraviti vodozračne odnose u tlu. Ovo je zahvat br. 1. Nažalost, većina karbonatnih tala (u HRV) je praškasto i to samo pogoršava stvar. Znači, podrivač u ruke, tj. za traktor i prozračiti tla (za one koje imaju nofci, tu su podrivači sa aktivnim radnim tijelom - proizvodi INO Brežice. Cijena? Hmmm...). Osim podrivača, može i upotrebom biljaka; naročito lupine (vrlo snažan i prodoran korijen), koji osim korijena, daje i puno nadzemne zelene mase (kasnije malčirati; ili unijeti u tlo; za to su se rotacijske motike pokazale izvrsne, puno bolje nego freze). I naravno odvodnja (radi se o brdima i to ne bi trebalo biti teško); barem osnovna - dublji jarak (kopanje malim bagerom; dub. cca. 50-60 cm, širina jarka oko 20-30 cm; ona najuža "žlica"); a ako ne onda i prava (cijevna). ALi oprez, radi se o praškastim tlima i prah dosta brzo začepi drenažne cijevi, pa je potrebno planirati i ispiranje cijevi (da ne bi bilo, nismo znali). I to je to; zraka imamo, a kada imamo zraka (kisika) stvari kreću na bolje.
Zašto je ovo bitno?
Jer u slabo prozračnim tlima ne dolazi do gubitka CO2 iz tla, koji onda reagira sa vodom i tvori ugljičnu kiselinu koja otapa CaCO3. Finalni produkt; velika količina Ca2+ iona i HCO3- iona (ne znam koji je lošiji).
Kada se riješi voda/zrak onda ostale mjere.
Sada malo gnojidbe. Prije svega Sequestren OUT !!!! U tlu ima sada i previše željeza (u literaturi poznato kao paradoks željezne kloroze; višak u tlu-nedostatak u biljci). Zakiseliti tlo i željezo će se pokrenuti.
Čime zakiseliti?
Kiselišom!!! Šalim se!
Prije svega je to Urea-sulfat; tekuće gnojivo koje se aplicira na/u tlo koje sadrži oko 21% S i izrazito je kiselo (pH nerazrijeđenog gnojiva je 1,00). Naravno, kao i sve ostalo, ni toga nema u HRV. Nula bodova.
Onda neko drugo kiselo gnojivo; sve na bazi sulfata (K-sulfat; Mg-sulfat, Zn-sulfat; Amonij-sulfat i na kraju ako nema ništa drugo Fe-sulfat; iako željeza ima dosta u tlu, ovo je zadnja opcija).
Kiseli treset?
Da (svi su inače treseti kiseli), ali pomak pH vrijednosti će biti mali (bolje išta nego ništa); neće biti mogućnosti spustiti sa 8 na 6,5; eventualno za 0,1-0,3 pH jedinice.
Naravno, i organska gnojidba (ta tla redovito imaju malu količinu humusa). Čime? Zrelim stajnjakom, prerađenim tvorničkim stajskim gnojem ili high-tech huminskim kiselinama.
I na kraju folijarna gnojidba (da, da baš folijarno) i to na bazi Mn (mangana) i Zn (cinka). Cink malo manje važan, ali mangana bi trebalo bar 3-4x tijekom vegetacije (potiče usvajanje Fe iz tla).
I naravno iz gnojidbe isključiti sva alkalna gnojiva (uglavnom na bazi nitrata i kalcija).
A mikrobiološki preparati?
Svakako (baš ih ja prodajem, ha, ha....).
Aplicirati u tlo, pogotovo kod sadnje voćaka i nakon uspostavljanja mikriznog odnosa biljka-gljivica-tlo, biljka će puno bolje "živjeti" na karbonatnom tlu (gljivice otapaju netopive fosforne i željezne spojeve i time dodatno zakiseljavalju tlo oko korijena biljke).
Nije baš jednostavno, ali ako je već karbonatno tlo problem, nema druge. Upornost i bit' će ipak rezultata.
p.s. Nije tajna da (skupi) Sequestren ne dijeluje u tlu ukoliko nema vlage; međutim to gotovo niti jedan trgovac neće spomenuti.