i ja bi to htel videti,nekad nemres z co2 zavariti a kamoli z elektrodom
Oprosti ali nije bas da si u pravu...sa elektrodom mozes variti gotovo sve i sta mozes variti sa CO2 aparatom. Samo je elektrolucno zavarivanje dosta mukotrpnije, dosta sporije, dosta dosta teze,,,i trazi dosta vise iskustva i u nedostatku istog rezultat kvalitete cvrstoce i izgleda vara cesto bude dosta losiji nego sa co2...a onaj ko zna da vari dobro sa elektrolucnim zavarice bolje nego kojekakav tamo limar bajo s pivom i co2 aparatom...
Elektrode postoje razne...elem da ne serendam puno i previse...postoje filer elektrode koje pice povrsinski i postoje elektrode za dubinska prodiranja...slow i fast freeze to obicno englezi zovu... najcesci naziv za filer elektrode je xx13 a za dubinske xx11 znaci npr 6013 ili 7011
e sad...postoje elektrode raznih debljina...pored 5 4 3.2mm koje su najcesce u upotrebi postoje i 2.5mm 2mm i 1.6mm elektrode.
Male elektrode poput 2 ili 1.6mm dozvoljavaju rad na jako malim amperazama, a to opet znaci i male temperature a to opet znaci i mogucnost rada sa tankim materijalima.
E sad....pored nasih starih dobrih mrcina varstrojeva od 250 ampera postoje i aparati koji mogu da se spuste jako nisko po pitanju amperaze a da ipak i dalje fino vare...dosta ih danas ima opciju hot start koja olaksava pokretanje elektricnog luka sto smanjuje mogucnost konstantnog ljepljenja.
Elem uz 2 ili 1.6mm elektrodu mozemo koristiti jako nisku amperazu tipa 40 50 ampera. uz aparat sa hot startom i na 40 ampera elektroda nece lijepiti(naravno treba iskusva za sve) a uz toliko malu amperazu i elektrodu nece ni jako tanak materijal progorjevati.
E sad...cesto se u nasim veselim uslovima nema sve to sto je pobrojano pa se mora kombinovati. Ako aparat ne mozete spustiti ispod 50 60 ampera onda ce vam 1.6 i 2mm elektroda da jako lako progorjeva lim pa se tu pribjegne najmanjoj mogucoj amperazi koju aparat daje a idemo na deblju elektrodu...na maloj amperazi aparat je teze topi pa slabije progara. Ako nemamo opciju hot start zagrijemo elektrodu prije toga...neki to rade u rerni...neki jednostavno prespoje elektrodu da zalijepi i drze tako u kratkom spoju pola minuta dok se ne usija...neki na komadu gvozdja malo vare u mjestu da se zagrije vrh...neki to rade na samoj klemi mase...svejedno je izaberite sta vam pase.
Elem kad zagrijete elektrodu picite polako pik po pik. To se ne vari punim varom to je nemoguce progorjeva lim...nego pik po pik. Krenes malo pa stanes da oladi metal ili preskocih 10 centi pa opalis tu pik pa se vratis na stari...saras malo po materijalu...sve fino pik uz pik...pa obijes sljaku pregledas pa popravis ako treba...pa opet dalje...bitno je samo imati zivaca za to jer ces stano da se boris sa ili zaljepljivanjem elektrode za lim ili progorjevanjem lima...tako da vjezbaj prije auta negdje na buradima
Ako se sjetim nekad poslikacu vam ja auspuh na motoru sto sam sebi radio elektrolucnim 1.6 i 2mm elektrode koristene...amperaza od 55 do 70 ampera...1mm lim za izradu dijela od cilindra do lonca...0.8mm lim za izradu lonca i prigusivaca...
sasvim normalno se 0.8mm lim vari sa elektrolucnim...samo kad je covjek trpljiv.
e sad...kod autolimarije stvar je dosta slicna...0.8mm je vecinom lim na autima...1mm negdje...moskvic 2mm
salim se pojma nemam...
Bitno je dobro ociistiti od hrdje djelove koji se vare da ne lijepi elektroda...i od farbe da se ne krepa. Dio gdje se stavlja masa...jako jako bitno je da masa bude na perfektno ociscenom mjestu...i sto blize mjestu varenja.
i lagano pik po pik pa kud koji mili moji.
Dosta olaksavajuca stvar da bi se izbjeglo progaranje lima je da se komadi lima koji se ugradjuju u neku npr rupu na pragu izrezu da budu malo duzi od rupe same da preklapaju se. I onda ima tu 3 varijante...1 varijanta pici se pik po pik po cosku te nove zakrpe. 2 varijanta busi se zakrpa i koristi takozvani rossete welding nacin ilitiga plug veld. i 3 varijanta je imitacija spot welding tehnike...jako dobra stvar ako se radi u osjetljivim skroz materijalima koji lako progaraju...znaci preklopis novi lim preko rupe i ne picis pik na cosku nego znaci tu gdje si preklopio...i opalis pik direkt na novi lim. Drzi se malo duze taman da ovaj lim malcice progori posle kad se obije sljaka to izgleda kao kruzic sa malom rupicom u sredini ako je dobro odradjeno...i za nepovjerovati prodje dole fino uhvati a ne probije lim...posle se to obrusi pa trpa temeljna pa git spricgit farba ili sta vec radi...tu vec nisam strucan